Postgraduaat in de socio-emotionele leerlingbegeleiding in het secundair onderwijs
Onderwijs en pedagogie
Onderwijs en pedagogie
Regelmatig merken we in onze scholen dat jongeren door socio-emotionele problemen gehinderd worden om volop te participeren in het leerproces. Daardoor komen leerlingen geregeld in het watervalsysteem terecht. Vanuit de pedagogische opdracht van de school en vanuit een zorgende bekommernis om de leerlingen willen vele scholen binnen de grenzen van hun mogelijkheden hun leerlingen ondersteuning bieden en hun leerkrachten in dit proces begeleiden. Geëngageerde leerkrachten nemen deze taak met veel inzet waar, maar stuiten dikwijls snel op hun grenzen omdat ze voor dit werk niet opgeleid zijn.
Doorheen deze opleidingen lopen drie leertrajecten die de rode draad vormen:
Doelpubliek
Het postgraduaat is voor jou bedoeld als je werkt in het secundair onderwijs en de socio-emotionele begeleiding van leerlingen al enige tijd (deel van) je opdracht is.
We streven naar diversiteit in de deelnemersgroep: aso, tso, bso, kso, deeltijds onderwijs, buso...
Je bezit minstens een professioneel bachelordiploma. De docentencommissie kan je ook op basis van bewezen ervaring toelaten.
Het postgraduaat bestaat uit 180 contacturen gespreid over twee jaren en omvat 35 studiepunten (instapmodules, basismodules, keuzemodules, intervisie en eindwerk). Per cursusjaar zijn 10 lesdagen met 2 sessies van 3 uur voorzien. Elke dag loopt van 9.30 tot 16.30 uur.
Per cursusjaar is er in het begin van het schooljaar een residentiële tweedaagse (5 sessies van 3 uur), inclusief overnachting, gepland. De instapmodules worden op weekdagen in het open aanbod van CNO georganiseerd.
Het volledige studieprogramma 6 opleidingsonderdelen waarvan 2 in jaar 1 en 4 in jaar 2.
Inschrijven kan digitaal via de webpagina van het postgraduaat op de website van het Centrum Nascholing Onderwijs. Je krijgt een brochure opgestuurd met het officiële inschrijvingsformulier om te laten ondertekenen door uw directie.
De inschrijving is pas definitief na ontvangst van het ondertekend inschrijvingsformulier. De volgorde van deelname wordt bepaald volgens de datum van aankomst van het ondertekende inschrijvingsformulier bij CNO.
Je wordt dan uitgenodigd voor een kort intakegesprek. Tijdens dit gesprek peilen de docenten naar je ervaring en motivatie, en bespreken zij de inbedding van je werk in je school. Deze elementen vormen de basis voor de toelating tot de opleiding. Voor late inschrijvingen wordt onderling op een later tijdstip een intakemoment afgesproken.