Postgraduaat in de socio-emotionele leerlingbegeleiding in het secundair onderwijs

Start op 01.10.2024

Onderwijs en pedagogie

Geïnteresseerd?

Meer informatie
° P0007000 Nederlands

Regelmatig merken we in onze scholen dat jongeren door socio-emotionele problemen gehinderd worden om volop te participeren in het leerproces. Daardoor komen leerlingen geregeld in het watervalsysteem terecht. Vanuit de pedagogische opdracht van de school en vanuit een zorgende bekommernis om de leerlingen willen vele scholen binnen de grenzen van hun mogelijkheden hun leerlingen ondersteuning bieden en hun leerkrachten in dit proces begeleiden. Geëngageerde leerkrachten nemen deze taak met veel inzet waar, maar stuiten dikwijls snel op hun grenzen omdat ze voor dit werk niet opgeleid zijn.

Beschrijving

Doorheen deze opleidingen lopen drie leertrajecten die de rode draad vormen:

  • Het leertraject Schoolbeleidsplan socio-emotionele begeleiding (SBP) belicht de aanpak van socio-emotionele begeleiding binnen de eigen school en krijgt vooral vorm aan de hand van huiswerkopdrachten.
  • Het leertraject Handelings- en begeleidingsplan (HBP) wil dieper ingaan op het eigen begeleidingswerk van leerlingen met socio-emotionele problemen. Via zelf­studie, rollenspel en toepassingsopdrachten worden inzichten en vaardigheden met betrekking tot het concrete begeleidingswerk verworven.
  • Het Persoonlijk leertraject (PLT) reflecteert op de eigen positie in de groep, op werk- en opleidingservaringen en praktijkbegeleiding en op het eigen functioneren als leerlingbegeleider en beoogt zo bij te dragen tot de realisatie van persoonlijke leerpunten. Daartoe hanteren we het logboek als instrument om de evolutie van het persoonlijk leertraject op te volgen en het trainingsmaatje als gesprekspartner en ondersteuner om de persoonlijke leerpunten te verwezenlijken.

Doelpubliek

Het postgraduaat is voor jou bedoeld als je werkt in het secundair onderwijs en de socio-emotionele begeleiding van leerlingen al enige tijd (deel van) je opdracht is.

We streven naar diversiteit in de deelnemersgroep: aso, tso, bso, kso, deeltijds onderwijs, buso...

Je bezit minstens een professioneel bachelordiploma. De docentencommissie kan je ook op basis van bewezen ervaring toelaten.

Programma

Het postgraduaat bestaat uit 180 contacturen gespreid over twee jaren en omvat 35 studiepunten (instapmodules, basismodules, keuzemodules, intervisie en eindwerk). Per cursusjaar zijn 10 lesdagen met 2 sessies van 3 uur voorzien. Elke dag loopt van 9.30 tot 16.30 uur.

Per cursusjaar is er in het begin van het schooljaar een residentiële tweedaagse (5 sessies van 3 uur), inclusief overnachting, gepland. De instapmodules worden op weekdagen in het open aanbod van CNO georganiseerd.

Het volledige studieprogramma 6 opleidingsonderdelen waarvan 2 in jaar 1 en 4 in jaar 2.


Opmerkingen

Inschrijven kan digitaal via de webpagina van het postgraduaat op de website van het Centrum Nascholing Onderwijs. Je krijgt een brochure opgestuurd met het officiële inschrijvingsformulier om te laten ondertekenen door uw directie.

De inschrijving is pas definitief na ontvangst van het ondertekend inschrijvingsformulier. De volgorde van deelname wordt bepaald volgens de datum van aankomst van het ondertekende inschrijvingsformulier bij CNO.

Je wordt dan uitgenodigd voor een kort intakegesprek. Tijdens dit gesprek peilen de docenten naar je ervaring en motivatie, en bespreken zij de inbedding van je werk in je school. Deze elementen vormen de basis voor de toelating tot de opleiding. Voor late inschrijvingen wordt onderling op een later tijdstip een intakemoment afgesproken.

Cursusnummer:
P0007000
Type opleiding:
Postgraduaatsopleidingen
Interessegebied:
Onderwijs en pedagogie, Psychologie
Taal:
Nederlands
Academiejaar:
2024 - 2025
Startdatum:
01.10.2024
Lesgevers:
De vaste lesgevers zijn:

  • Wim De Breucker: klinisch psycholoog-seksuoloog, nascholer, ruime ervaring met socio-emotionele begeleiding van jongeren (WEB)
  • Ann Geentjens: klinisch psychologe, leerkracht psychologie en gesprekstechnieken, mentor, leerlingbegeleider, educatief medewerker CNO
  • Kathy Douchar: germanist, voormalig leerkracht Engels en toegepaste psychologie, voormalig directeur Stedelijk Lyceum Pestalozzi, trainer, nascholer, life coach
De academisch verantwoordelijke is prof. dr. Elke Struyf, hoofddocent specifieke lerarenopleiding.
Contactpersoon:
luc.pierrart@uantwerpen.be
Locatie

Campus Drie Eiken

Universiteitsplein 1

2610 Wilrijk (Antwerpen)

Meer informatie

Uw browser voldoet niet aan de minimale vereisten om deze website te bekijken. Onderstaande browsers zijn compatibel. Mocht je geen van deze browsers hebben, klik dan op het icoontje om de gewenste browser te downloaden.