Micro-credential Omgevingsbemiddelaar
Architectuur en ontwerp
Architectuur en ontwerp
Een interdisciplinair ‘professionaliseringsbad’ voor wie ruimtelijke veranderprocessen wil faciliteren of deblokkeren
Onze samenleving kampt met fundamentele maatschappelijke uitdagingen, zoals klimaatverandering en een energiecrisis, die grootschalige ruimtelijke en infrastructurele transitie vragen. Hoewel iedereen het min of meer eens is over de noodzaak en de grote principes, blijkt het in de praktijk allerminst evident om de neuzen van beleidsmakers, burgers, ondernemers en wetenschappers in dezelfde richting te krijgen. In die context wordt meer en meer ‘ruimtelijke diplomatie’ ontwikkeld onder leiding van een nieuw type professional in het werkveld: ‘de omgevingsbemiddelaar’. Voor een grootstad als Antwerpen is die ontwikkeling fundamenteel, denk maar aan Oosterweel en PFAS, maar ook ruimer in het Vlaams gewest, zoals de Ventilus hoogspanningslijn, de stikstofdepositie in de landbouwsector en de ruimtelijke problematiek van de kuststreek.
Doelgroep
De opleiding beoogt een ruim bereik in het diverse werkveld van de ruimtelijke planning, bouwprocessen en omgevingsrecht, zoals ruimtelijke planners, omgevingsambtenaren, projectontwikkelaars, architecten, veiligheidscoördinatoren, vastgoedmakelaars, bemiddelaars, juristen met belangstelling voor omgevingsrecht, advocaten en advocaat-stagiairs, studenten Rechten, Stedenbouw & Ruimtelijke Planning, Architectuur of Milieuwetenschap.
De omgevingsbemiddelaar zoekt via bemiddeling en onderhandeling een ethische oplossingsrichting die de belangen en rechten van publieke en private actoren op elkaar afstemt en die aansluit bij klimaat-, milieu- en ruimtelijke doelstellingen. Het profiel wordt ontwikkeld via 5 competentieclusters:
De activiteiten worden niet ‘gesnipperd’ zoals in de reguliere masterprogramma’s, maar telkens geclusterd in één halve lesdag per week on campus (4uur) en een hele dag voor het plaatsbezoek.
Diplomavereiste: diploma academische of professionele bachelor (of gelijkgesteld) binnen om het even welk studiegebied. De basiskennis van de vier kennis- en vaardighedenclusters – sociaal, juridisch, klimaat & milieu en ruimtelijk – geldt als zachte instapvoorwaarde. Mogelijke hiaten worden door de deelnemers zelf geremedieerd via een instapmodule (zelfstudie).
On campus onderwijs met occasionele ondersteunende kennisclips.