Micro-credential Filosofie, kennis en ethiek
Sociale wetenschappen
Sociale wetenschappen
Filosofische begrippen en posities in ethiek en wetenschap
Het aanbod filosofie in het secundair onderwijs groeit. Deze micro-credential wil tegemoetkomen aan de nood bij leerkrachten aan opfrissing/actualisering van vakinhouden en een diepgaandere inhoudelijke vorming.
Voor wie?
Leerkrachten secundair onderwijs en alle geïnteresseerden.
In deze micro-credential staan de volgende leerdoelen centraal.
1. De deelnemer kan centrale concepten en argumenten uit verschillende moraalfilosofische posities begrijpen en hanteren. Moeten we altijd onze beloftes nakomen? Mogen we dieren eten? Kunnen we elkaar verantwoordelijk houden voor onze daden? Wat is ‘het goede leven’? Zijn morele voorschriften universeel? Is moraliteit niet meer dan een laagje vernis op egoïstische drijfveren?
2. De deelnemer is vertrouwd met de beginselen van de logica en het argumenteren en kan reflecteren over het doel van wetenschap, de aard van wetenschappelijke theorieën, falsificationisme, paradigma’s, controle en consensusmechanismen binnen de wetenschappen, wetenschapsbeleid, wetenschap en gender, wetenschap en religie, wetenschap en metafysica.