Juridische en fiscale aspecten van vzw's
Economie, business en (publiek) management
Economie, business en (publiek) management
Bij de opstart van een vzw is een goede juridische onderbouwing ervan noodzakelijk om achteraf problemen en nodeloze discussies te vermijden. Ook eenmaal men van start is gegaan blijft een goede opvolging van de verschillende juridische aspecten belangrijk.
Hoewel de benaming misschien anders doet vermoeden, hebben ook vzw’s wel degelijk fiscale verplichtingen. Deze kunnen een verregaande (financiële) invloed hebben op het beheer van een vzw en vragen dus ook de nodige aandacht.
Deze opleiding richt zich zowel tot (toekomstige) bestuurders, leidinggevenden (coördinatoren, directeurs, managers, projectverantwoordelijken,…) als medewerkers van financiële diensten van vzw's. Deze opleiding is ook uiterst geschikt om nieuwe medewerkers/bestuurders kennis te laten maken met het juridische en fiscale reilen en zijlen binnen vzw’s. Voor het volgen van deze opleiding is geen bepaalde juridische of fiscale voorkennis vereist.
Tijdens deze opleiding worden verschillende juridische en fiscale aspecten die verband houden met de werking en het beheer van een vzw op een gestructureerde wijze toegelicht.
Hierbij komen o.a. de volgende aspecten aan bod :
Juridische aspecten :
Fiscale aspecten :
Na het volgen van deze opleiding zal u in staat zijn om, met de nodige kennis van zaken, de voornaamste juridische en fiscale aspecten binnen uw vereniging verder op te volgen en aan te sturen.
Om ervaringsuitwisseling en bijhorende intervisie tussen de deelnemers mogelijk te maken, wordt het maximum aantal deelnemers voor deze opleiding beperkt tot 20. De deelnemers wordt gevraagd om eventuele specifieke vragen voorafgaand aan de opleiding door te sturen zodat deze eventueel kunnen verwerkt worden tijdens de opleiding.
De deelnamekost bedraagt € 295 (vrijgesteld van BTW) per persoon, inclusief documentatie en koffiepauze's. Voor zover de omstandigheden het toelaten wordt de opleiding georganiseerd in de gebouwen van de Faculteit Economie en Bedrijfskunde gedurende 1 dag van 9u tot 16u.
Na ontvangst en verwerking van uw inschrijving sturen wij u een bevestiging (incl. wegbeschrijving in geval van on campus). Na inschrijving wordt u elektronisch de factuur toegestuurd. Het documentatiemateriaal, en een MS Teams link in geval van online sessie, wordt voorafgaand aan de opleiding elektronisch ter beschikking gesteld van de deelnemers. Na afloop van de opleiding wordt een attest van deelname uitgereikt en op het platform ter beschikking gesteld. Daarnaast krijgt u als deelnemer een evaluatieformulier om feedback te geven op deze opleiding.
Inschrijven kan tot één week voor de dag van de desbetreffende sessie. Inschrijvingen kunnen uitsluitend per email, tot uiterlijk één week voor de dag van de desbetreffende sessie worden geannuleerd. Daarna blijft bij annulering het volledige inschrijvingsgeld verschuldigd. Een verhinderde deelnemer kan zich steeds door een collega laten vervangen.