Juridische en fiscale aspecten van vzw's (2 daagse opleiding)
Economie, business en (publiek) management
Economie, business en (publiek) management
Bij de opstart van een vzw is een goede juridische onderbouwing ervan noodzakelijk om achteraf problemen en nodeloze discussies te vermijden. Ook eenmaal men van start is gegaan blijft een goede opvolging van de verschillende juridische aspecten belangrijk.
Hoewel de benaming misschien anders doet vermoeden, hebben ook vzw’s wel degelijk fiscale verplichtingen. Deze kunnen een verregaande (financiële) invloed hebben op het beheer van een vzw en vragen dus ook de nodige aandacht.
Deze opleiding richt zich zowel tot (toekomstige) bestuurders, leidinggevenden (coördinatoren, directeurs, managers, projectverantwoordelijken,…) als medewerkers van financiële diensten van vzw's. Deze opleiding is ook uiterst geschikt om nieuwe medewerkers/bestuurders kennis te laten maken met het juridische en fiscale reilen en zijlen binnen vzw’s. Voor het volgen van deze opleiding is geen bepaalde juridische of fiscale voorkennis vereist.
Tijdens deze opleiding worden, op een gestructureerde wijze, de verschillende mogelijke juridische en fiscale aspecten die verband houden met de werking en het beheer van een vzw verduidelijkt. Hierbij zullen o.a. aan bod komen:
Naar aanleiding van de nakende hervorming van het verenigingsrecht, zal in deze opleiding ook specifiek aandacht worden geschonken aan de reeds in werking getreden nieuwe juridische en fiscale bepalingen en de nog te verwachten wijzigingen. Ook de meest recente wijzigingen aan de bijkluswet en haar implicaties op het verenigingswerk in vzw's, zullen tijdens deze opleiding aan bod komen.
Na het volgen van deze opleiding zal u in staat zijn om, met de nodige kennis van zaken, de juridische en fiscale aspecten binnen uw organisatie verder op te volgen en aan te sturen.
Om ervaringsuitwisseling en bijhorende intervisie tussen de deelnemers mogelijk te maken, wordt het maximum aantal deelnemers voor deze opleiding beperkt tot 15. De deelnemers wordt gevraagd om eventuele specifieke vragen voorafgaand aan de opleiding door te sturen zodat deze eventueel kunnen verwerkt worden tijdens de opleiding.
De deelnamekost bedraagt € 295 (vrijgesteld van BTW) per persoon, inclusief documentatie en koffiepauze's. Voor zover de omstandigheden het toelaten wordt de opleiding georganiseerd in de gebouwen van de Faculteit Economie en Bedrijfskunde gedurende 2 halve dagen van 9u - 12u30.
Voor BSAE leden wordt een korting van 10% op de deelnamekost voorzien. Deze korting wordt toegepast in het winkelmandje.
Na ontvangst van uw inschrijving sturen wij u een bevestiging (incl. wegbeschrijving). Enkele dagen voorafgaand aan de opleiding wordt u per post of elektronisch de factuur toegestuurd.
Inschrijven kan tot één week voor de dag van de desbetreffende sessie. Inschrijvingen kunnen uitsluitend schriftelijk, tot uiterlijk één week voor de dag van de desbetreffende sessie worden geannuleerd. Daarna blijft bij annulering het volledige inschrijvingsgeld verschuldigd. Een verhinderde deelnemer kan zich steeds door een collega laten vervangen.
De opleiding wordt gedoceerd door mevr. Isabel Demeyere, directeur Vlaams Studie- en Documentatiecentrum voor vzw’s (VSDC). Mevr. Demeyere verzorgde in het verleden reeds talrijke seminaries, lezingen en voordrachten m.b.t. verschillende aspecten uit de vzw-wetgeving en heeft hieromtrent ook talkrijke publicaties verzorgt. Vanuit het VSDC behartigt mevr. Demeyere op beleidsniveau ook de belangen van de not-for-profit-sector in Vlaanderen.
Na ontvangst en verwerking van de inschrijving sturen wij je een elektronische bevestiging hiervan (incl. wegbeschrijving in geval van on campus). Enkele dagen voorafgaand aan de opleiding wordt je de factuur toegestuurd en, in het geval van een online sessie, een Microsoft Teams link om toegang te krijgen tot de online opleiding. Het documentatiemateriaal wordt voorafgaand aan de opleiding elektronisch ter beschikking gesteld van de deelnemers. Na afloop van de opleiding wordt een attest van deelname uitgereikt en per email toegestuurd.
Inschrijven kan tot één week voor de dag van de desbetreffende sessie. Inschrijvingen kunnen uitsluitend per email, tot uiterlijk één week voor de dag van de desbetreffende sessie worden geannuleerd. Daarna blijft bij annulering het volledige inschrijvingsgeld verschuldigd. Een verhinderde deelnemer kan zich steeds door een collega laten vervangen.
Deze website gebruikt cookies om jouw surfervaring gemakkelijker en aangenamer te maken en om de inhoud van de websites beter af te stemmen op jouw behoeften en voorkeuren. Je kan de installatie van cookies weigeren, maar dan zullen sommige onderdelen van onze websites niet of niet optimaal werken. Lees meer.