Micro-credential Debatten in de geschiedenis
Kunst en cultuur
Kunst en cultuur
Historisch besef en inzicht in fundamentele debatten van de hedendaagse samenleving
Deze micro-credential gaat in op
Voor wie?
Iedereen met een brede interesse in geschiedenis en samenleving, leerkrachten, politici, journalisten, …
Studenten kiezen twee opleidingsonderdelen van een tijdsperiode (middeleeuwen, nieuwe tijd, nieuwste tijd) uit onderstaande lijst van vakken.
Middeleeuwen
Nieuwe tijd
Nieuwste tijd
In deze micro-credential staan de volgende leerdoelen centraal.
1. De deelnemer heeft kennis over en inzicht in bepaalde aspecten van een welbepaalde periode uit de westerse geschiedenis en de wereldgeschiedenis.
2. De deelnemer begrijpt en heeft inzicht in de voornaamste historische ontwikkelingen in twee maatschappelijke domeinen (politiek-institutioneel, cultureel en/of sociaal-economisch) van een bepaalde historische periode.
3. De deelnemer kan de eigenheid van de periode en het domein waarover deze les volgde duiden en verbanden leggen met vroegere of latere ontwikkelingen en/of debatten.
4. De deelnemer beschikt over de kennis, vaardigheden en attitude om kritisch en historisch contextualiserend te denken.
5. De deelnemer kan de verworven kennis en vaardigheden flexibel toepassen, ook buiten de academische context, zoals bijvoorbeeld in het bredere maatschappelijke debat.