Masterclass Accounting Education: NABO voor docenten hoger onderwijs

Start op 06.09.2022

Economie, business en (publiek) management

Geïnteresseerd?

Meer informatie
° EB22_Everaert_NABO voor docenten hoger onderwijs Nederlands
Tags: Alles , Accountancy - publieke sector

Beschrijving

Steunend op zowel rijke vakinhoudelijke, als vakdidactische kennis werd er een nieuwe aanpak boekhoudonderwijs (NABO) ontwikkeld om studenten te laten kennis maken met boekhouden, en zo op een efficiënte en aangename manier inzicht te verwerven in de jaarrekening van een onderneming.

Programma

De nieuwe aanpak vertrekt hierbij uit onderstaande basispijlers:

  • Starten vanuit de helikopterview: de methode start vanuit het globale beeld en de brede context om pas later de techniek aan te leren.
  • Waag de sprong als ondernemer: we introduceren boekhouden aan de hand van een startende onderneming, zodat studenten de impact zien van de verschillende beslissingen op de ‘gezondheid’ van de onderneming.
  • Inzetten op financiële geletterdheid: hoe ontstaat winst (of verlies) in een onderneming?
  • Diepere vorm van leren: het finale doel is meer inzicht te verwerven en minder nadruk te leggen op het vanbuiten leren.
  • Actief leren staat centraal: ‘Learning by doing’ eerder dan ‘learning by watching.
  • Boeiend: inspelen op interesses en leefwereld van de jongeren.

Deze nieuwe aanpak is gebaseerd op eerder onderzoek binnen de onderzoeksgroep en wordt reeds enkele jaren succesvol toegepast binnen de eigen vakken, in het hoger onderwijs. Tijdens deze tweedaagse opleiding maakt u als docent kennis met deze nieuwe aanpak. Als docent wordt u ondergedompeld in concrete lessituaties en kan u zelf de nieuwe methode ervaren. We gidsen u doorheen de verschillende stappen en bieden veel ondersteunend materiaal aan: uitgewerkte oefeningen, didactische leidraad, beeldmateriaal, spelen,… Dit volledige lessenpakket wordt na de opleiding ter beschikking gesteld. Daarnaast zetten we tijdens deze opleiding in op de vorming van een NABO-Community, om o.a. een mogelijke uitwisseling van lesmateriaal tussen de docenten te faciliteren.

Voor wie?

Docenten uit het hoger onderwijs, volwassenonderwijs en iedereen met een passie voor boekhouden.

Praktisch?

De opleiding wordt georganiseerd over 2 volledige dagen: 6 en 7 september 2022. De deelnamekost bedraagt € 350,00 (vrijgesteld van BTW) per persoon. Dit betreft een niet-residentiële opleiding. De opleiding zal normaliter doorgaan in de gebouwen van de Faculteit Economie en Bedrijfskunde. Mogelijks wijken we alsnog uit naar de gebouwen van de Sint-Pietersabdij. Tijdens de opleiding worden er 2 koffiepauzes per dag, alsook een lunch voorzien.

Meer info?

Meer info over het NABO-onderzoeksproject via: www.accountingeducation.ugent.be

Contactgegevens: nabo@ugent.be

Opmerkingen

De officiële inschrijvingen voor de opleiding zijn nog niet gestart.

Voor deze opleiding werken we met een systeem van voorinschrijvingen waarbij we een wachtlijst aanleggen.

Na ontvangst en verwerking van je voorinschrijving registreren we je op de wachtlijst waarna we je contacteren voor je definitieve inschrijving.

Voorinschrijven voor deze opleiding kan je hier.

Cursusnummer:
EB22_Everaert_NABO voor docenten hoger onderwijs
Type opleiding:
Kort- en langlopende opleidingen
Interessegebied:
Economie, business en (publiek) management
Taal:
Nederlands
Academiejaar:
2021 - 2022, 2022 - 2023
Startdatum:
06.09.2022
Lesgevers:
Patricia Everaert
Evelien Opdecam
Laura Claeys
Contactpersoon:
febacademy@ugent.be
Meer informatie

Deze website gebruikt cookies om jouw surfervaring gemakkelijker en aangenamer te maken en om de inhoud van de websites beter af te stemmen op jouw behoeften en voorkeuren. Je kan de installatie van cookies weigeren, maar dan zullen sommige onderdelen van onze websites niet of niet optimaal werken. Lees meer.

Uw browser voldoet niet aan de minimale vereisten om deze website te bekijken. Onderstaande browsers zijn compatibel. Mocht je geen van deze browsers hebben, klik dan op het icoontje om de gewenste browser te downloaden.