12.03.’25

Geïnteresseerd?

Meer informatie
° OPL0251203 Nederlands
Tags: Studiedagen

Beschrijving

De Forumdag Humane Wetenschappen vindt plaats op 12 maart 2025. Dit jaar herdenken we het einde van de Tweede Wereldoorlog, nu 80 jaar geleden. Sindsdien blijven vrede en conflict een grote rol spelen in het maatschappelijk debat. Wat drijft conflicten in onze samenleving? Hoe belangrijk is vrijheid wereldwijd? Hoe bespreek en verbeeld je onderwerpen als oorlog en vrede in de klas? En, kunnen we lessen trekken uit het oorlogsverleden?

Tijdens deze jaarlijkse nascholingsdag bieden we antwoorden en inspiratie voor leerkrachten cultuurwetenschappen, kunstwetenschappen, geschiedenis, filosofie en niet-confessionele zedenleer. Samen verkennen we manieren om vrede en conflict bespreekbaar te maken: van vredes- en herinneringseducatie tot de rol van film en kunst als gesprekstarters in de klas. Historici, filosofen en kunstwetenschappers delen hun inzichten, en kunstenaars uit conflictgebieden brengen unieke perspectieven die laten zien hoe oorlog zijn sporen nalaat in kunst.

Kom langs en ervaar een dag vol lezingen, film, interactieve workshops en diepgaande gesprekken. Ontmoet educatieve organisaties die je voorzien van praktische materialen en pakketten. Laat je inspireren door frisse ideeën en ga naar huis met concrete tools om deze actuele thema’s op een boeiende manier in je lessen te verwerken.

Dit is een initiatief van de Eduma Humane Wetenschappen in samenwerking met Humanities Academie

Programma

  • locatie: Faculteitsbibliotheek Letteren en Wijsbegeerte

  • 08.30 – 09.00: Onthaal met koffie

  • 09.00 – 09.10: Verwelkoming door Prof. Dr. Koen Aerts (UGent, Eduma Cluster Humane Wetenschappen, verantwoordelijk voor de Vakdidactiek Geschiedenis en de Vakdidactiek Cultuurwetenschappen) + overzicht van de dag

  • 09.10 – 10.30: Keynote spreker: Dr. Christophe Busch. Criminoloog, medestichter en huidig directeur van het Hannah Arendt Instituut.
  • 10.30 – 10.40: Verplaatsing naar lokalen

  • 10.40 – 12.00: Workshops


12.00 – 13.00: Broodjeslunch, netwerking en Forum (voor wie deelneemt aan de volledige dag)

  • 13.00 – 14.20: Workshops

  • 14.20 – 14.30: Verplaatsing naar grote zaal

  • 14.30 – 16.00: Debat gemodereerd door: Prof. Dr. Jelle De Schrijver (coördinator van de Eduma Cluster Humane Wetenschappen)

    • Dr. Maarten Van Alstein. Senior onderzoeker bij het Vlaams Vredesinstituut

    • Dr. Brigitte Herremans. Postdoctoraal onderzoeker aan het Centrum voor de Rechten van de Mens van de Universiteit Gent

    • Bruno De Wever: is een Belgisch historicus, professor en schrijver van publicaties over de Belgische geschiedenis met een specialisatie in de geschiedenis van de collaboratie in de Tweede Wereldoorlog.

    • Anne Wetsi Mpoma: Kunsthistorica, curator en activist, richt zich op dekolonisatie en de representatie van Afrikaanse cultuur in de kunstwereld.

  • 16.00 – 16.15: Dankwoord door Prof. dr. Sarah Késenne (UGent, Eduma Cluster Humane Wetenschappen, verantwoordelijke voor de Vakdidactiek Kunstwetenschappen)

Standhouders op het Forum:

  1. Studenten Eduma Cultuurwetenschappen (educatieve posterbeurs)
  2. In Flanders Fields Museum
  3. War Heritage Institute
  4. Het Archief voor Onderwijs
  5. Archiefpunt
  6. Liberas
  7. Amsab
  8. ADVN (Archief voor Nationale Bewegingen)
  9. Auschwitz in Gedachtenis/Stichting Auschwitz
  10. 11.11.11
  11. Kazerne Dossin
  12. Red Star Line Museum

Opmerkingen

Na deze opleiding:

  • De deelnemer krijgt praktische handvaten aangereikt om zelf aan de slag te gaan in het eigen vakgebied rond thema’s zoals ‘oorlog’, ‘vrijheid’, ‘conflict’, ‘vrede’, ‘kunst en oorlog’...

  • De deelnemer kan kunstwerken en audiovisuele media inzetten om historische en hedendaagse conflicten bespreekbaar te maken in een esthetische context.

  • De deelnemer kan kunstwerken bespreken die verband houden met identiteit, conflict en herinnering, en deze verbinden met thema’s als oorlogstrauma en propaganda.

  • De deelnemer kan een socratisch gesprek gebruiken om thema’s rond identiteit, conflict en herinnering in de klas te bespreken.

  • De deelnemer kan historische bronnen gebruiken om thema’s zoals identiteit, conflict en herinnering uit te diepen.

Studenten Vakdidactiek Cultuurwetenschappen UGent en coördinatoren/onderwijsbegeleiders Eduma Cultuurwetenschappen UGent schrijven zich gratis in.

Locatie

Rozier

Meer informatie

Uw browser voldoet niet aan de minimale vereisten om deze website te bekijken. Onderstaande browsers zijn compatibel. Mocht je geen van deze browsers hebben, klik dan op het icoontje om de gewenste browser te downloaden.