28.11.’24

Geïnteresseerd?

Meer informatie
Nederlands Online beschikbaar
Tags: ADHD, psychodiagnostiek, kinderen

Beschrijving

Binnen deze expertsessie zal Dagmar Van Liefferinge een overzicht geven van de manier waarop een diagnostisch traject voor ADHD bij kinderen en jongeren er volgens de huidige nationale en internationale richtlijnen idealiter uitziet. De nadruk zal vooral liggen op praktische hulpmiddelen die hulpverleners in staat stellen om volgens deze richtlijnen te werken en de diagnostische nauwkeurigheid te verbeteren. De verschillende kernaspecten van een diagnostisch proces bij ADHD , zoals de inventarisatie van ADHD-symptomen, differentiaaldiagnostiek en comorbiditeit, zullen toegelicht worden. Er wordt stilgestaan bij verschillende diagnostische instrumenten die hiervoor gebruikt kunnen worden, zoals (semi-)gestructureerde interviews, observaties en vragenlijsten. Je leert welke van deze instrumenten het meest effectief zijn en waarom, zodat je goed geïnformeerde keuzes kan maken in de praktijk. Daarnaast wordt de plaats van neuropsychologische onderzoeken binnen het diagnostisch traject besproken.

Op de hoogte blijven van ons opleidingsaanbod kan via de BRUCCpro Nieuwsbrief.

Meer info op de VUB-website

Type opleiding:
Lezingen en studiedagen
Interessegebied:
Gezondheidswetenschappen, Psychologie
Taal:
Nederlands
Academiejaar:
2024 - 2025
Startdatum:
28.11.2024
Lesgevers:
Dagmar Van Liefferinge
Contactpersoon:
brucc_pro@vub.be
Meer informatie
Online beschikbaar

Uw browser voldoet niet aan de minimale vereisten om deze website te bekijken. Onderstaande browsers zijn compatibel. Mocht je geen van deze browsers hebben, klik dan op het icoontje om de gewenste browser te downloaden.