Micro-credential Algemene didactiek en Klasmanagement
Education and Pedagogy
Education and Pedagogy
Het onderwijs roept om leraren. Overweeg je de stap te zetten naar het onderwijs of ben je zonder lerarendiploma al aan de slag, dan is deze micro-credential iets voor jou!
Tijdens de lessen ‘Algemene didactiek’ bespreek je aan de hand van een actueel didactisch referentiekader de verschillende didactische componenten bij het ontwerpen en het analyseren van lessen(reeksen). De focus ligt op de verschillende elementen die aan bod komen bij het voorbereiden van een les: de beginsituatie in kaart brengen, doelstellingen bepalen op basis van de eindtermen en/of het leerplan, evaluatie en feedback. Je maakt kennis met verschillende didactische werkvormen en materialen die je kan inzetten om de leerinhoud aan te brengen.
Leerlingen in een positief klimaat succesvol laten leren en werken vraagt om goed en effectief klasmanagement. Dit is echter één van de moeilijkste vaardigheden die elke leraar onder de knie moet krijgen. Tijdens de lessen ‘Klasmanagement’ krijg je verschillende theoretische kaders aangereikt om je eigen klasmanagement kritisch te analyseren, ontdek je de meerwaarde van preventieve maatregelen en leer je gericht omgaan met verschillende vormen van ordeverstorend gedrag. Je gaat op zoek naar de tips die voor jou werken, in jouw context en passen bij jouw stijl.
Doelgroep: Startende leerkrachten zonder pedagogisch bewijs en personen die interesse hebben om de overstap naar het onderwijs te maken.
De micro-credential baseert zich op de vakken ‘Algemene didactiek’ en ‘Klasmanagement’ die deel uitmaken van het curriculum van de Educatieve Master.
Algemene didactiek (2000ASESBM)
Wouter Schelfhout en Els Tanghe
• studiepunten: 3
• woensdag, 18.30 – 21.30 uur
• lesdata: 14.02.24, 21.02.24, 28.02.24, 06.03.24 en 13.03.24
Klasmanagement (2000ASEKLM)
Elke Struyf, Caroline Van Der Bruggen en Ilse Mertens
• studiepunten: 3
• zaterdag, 9.30 – 16.30 uur
• lesdata: 23.03.24 en 20.04.24 (onder voorbehoud)
Je sluit aan bij de groep studenten van de academische lerarenopleiding van de Antwerp School of Education.
Je wisselt theoretische input af met oefeningen die vertrekken van authentieke situaties uit het secundair onderwijs. Je werkt met (eigen) casussen en videomateriaal. Via uitwisseling van ervaringen en gezamenlijke reflectie over de aangereikte theoretische kaders neem je aangereikt materiaal of je eigen praktijk onder de loep en benoem je concrete inzichten, ideeën … die je kan toepassen in je (toekomstige) onderwijspraktijk.