Opmaak (meerjaren)begroting in vzw’s en stichtingen
Economics, Business and (Public) Management
Economics, Business and (Public) Management
Een (meerjaren)begroting moet het kompas zijn aan de hand waarvan de activiteiten van een vzw of stichting worden gepland en opgevolgd conform de kwaliteitscirkel van Deming (beter gekend als de PDCA-cyclus). Hiertoe moeten vzw’s en stichtingen meer en meer evolueren naar de opmaak van een (meerjaren)begroting waarin er een aansluiting wordt gemaakt tussen het inhoudelijke en het financiële beleid. Daarnaast is een (meerjaren)begroting ook een belangrijk instrument voor de opvolging van de cash positie en de ondersteuning van financieringsbeslissingen.
Deze opleiding moet de deelnemers de nodige inzichten en handvaten aanreiken, zodat zij een methodiek kunnen ontwikkelen om verdere stappen te zetten naar een vernieuwende aanpak inzake budgettering en begrotingsopmaak.
Deze opleiding richt zich tot éénieder die nauw betrokken is bij de opmaak van een (meerjaren)begroting in een vzw of stichting. Basisinzicht in de werking van een algemene boekhouding is vereist.
Tijdens deze opleiding zullen de volgende aspecten aan bod komen:
De deelnamekost is inclusief documentatie en broodjeslunch + koffiepauze.
De opleiding wordt gedoceerd door dhr. Christophe Vanhee, die als onderzoeksmedewerker verbonden is aan de vakgroep Accountancy, Bedrijfsfinanciering en Fiscaliteit van de Universiteit Gent. Dhr. Christophe Vanhee heeft in het verleden reeds gelijkaardige opleidingen verzorgd voor o.a. de Economische Raad Oost-Vlaanderen (EROV), Katholiek Onderwijs Vlaanderen, Vrije CLB-koepel, Socius en de School voor Social Profit en Publiek Management (SPPM) en beschikt in het kader van diverse onderzoeks- en adviesprojecten over een ruime praktijkervaring in de sector. Voor inhoudelijke vragen m.b.t. deze opleiding kan u contact opnemen met dhr. Christophe Vanhee, tel. 09/264 35 75 of Christophe.Vanhee@UGent.be.
Na ontvangst en verwerking van uw inschrijving sturen wij u een bevestiging (incl. wegbeschrijving in geval van on campus). Na inschrijving wordt u elektronisch de factuur toegestuurd. Het documentatiemateriaal, en een MS Teams link in geval van online sessie, wordt voorafgaand aan de opleiding elektronisch ter beschikking gesteld van de deelnemers. Na afloop van de opleiding wordt een attest van deelname uitgereikt en op het platform ter beschikking gesteld. Daarnaast krijgt u als deelnemer een evaluatieformulier om feedback te geven op deze opleiding.
Inschrijven kan tot één week voor de dag van de desbetreffende sessie. Inschrijvingen kunnen uitsluitend per email, tot uiterlijk één week voor de dag van de desbetreffende sessie worden geannuleerd. Daarna blijft bij annulering het volledige inschrijvingsgeld verschuldigd. Een verhinderde deelnemer kan zich steeds door een collega laten vervangen.