Masterclass: Data driven retailing
Economics, Business and (Public) Management
Economics, Business and (Public) Management
Deze cursus leert retailprofessionals hoe ze kunnen innoveren met behulp van data. De buzz rondom (generatieve) AI is voelbaar en de opkomst van nieuwe tools baant de weg voor betere retail processen. Hoewel de voordelen duidelijk lijken, is het een moeilijkere vraag hoe deze voordelen te oogsten. Deze masterclass biedt antwoorden.
In het retail landschap blijven de kernprincipes ongewijzigd. Het is essentieel om het juiste product voor een geïnteresseerde klant te krijgen en om die klant de juiste prijs te laten betalen. Dit vereist fijn afgestemde communicatie om klanten en prospects te bereiken. Verder zijn gestroomlijnde processen om prijzen vast te stellen en de inkoop- en voorraadbeheerprocessen te beheren van het grootste belang. De sleutel tot waardecreatie is om deze nieuwe tools te gebruiken om traditionele kernprocessen te verbeteren.
Het curriculum is ontworpen vanuit het standpunt van de retailer, waarbij het technische jargon dat typisch is voor data scientists of programmeurs naar de achtergrond wordt verwezen. Na het afronden van de opleiding zullen de deelnemers in staat zijn om verbeteringen aan te brengen in kernprocessen, gebruikmakend van data. Ze zullen ook begrijpen hoe ze projecten kunnen starten die complexere technieken benutten, en weten wat de prangende vragen zijn die gesteld moeten of kunnen worden.
Er wordt een veelzijdige aanpak gebruikt om een compleet perspectief te creëren. Concreet bevat elke sessie vier elementen:
Alle deelnemers ontvangen een exemplaar van het handboek "Data-Driven Retailing: A Non-technical Practitioners' Guide. Springer Nature, 2022." Dit boek biedt een diepere duik in de materie. Daarnaast krijgen deelnemers toegang tot spreadsheet templates vol met praktische berekeningen en voorbeelden.
De cursus is ontworpen voor retailprofessionals zonder diepgaande technische achtergrond in data-science of programmeren, maar wel data willen inzetten voor betere besluitvorming en processen. Van de deelnemers wordt verwacht dat ze vertrouwd zijn met basis spreadsheet software (Excel). Gevorderde vaardigheden kunnen een bonus zijn, maar zijn niet vereist.
Zowel strategische als frontline professionals kunnen baat hebben bij deze opleiding, daar de cursus zowel het waarom als het hoe van deze technieken behandelt. Hierdoor kunnen strategische besluitvormers duidelijk begrijpen wat de moeilijkheden zijn bij het omzetten van ideeën in realiteit, en operationele teams duidelijk begrijpen waarom iets wordt gedaan. De doelgroep bestaat uit professionals die verantwoordelijk zijn voor marketing, prijsstelling, inkoop en voorraadbeheer.
Deze cursus is gestructureerd in drie modules; elk beslaat een middag. Elke module richt zich op een specifiek retailproces.
Natuurlijk omvat de inhoud de details van nieuwe technieken, waaronder maar niet beperkt tot: (i) vraagvoorspelling met behulp van Facebook Prophet, (ii) het gebruik van generatieve AI om ongestructureerde data te structureren, (iii) het gebruik van Google's Causal Impact om what-if scenario's te schatten, (iv) het gebruik van statistische powerberekeningen voor experimenten, (v) het gebruik van logit vraagmodellen om om te gaan met verschillende elasticiteiten; en nog veel meer.
Marketingafdelingen zijn vaak early adopters van data tools. Ondanks dit feit blijven tastbare verbeteringen en meetbare resultaten vaak moeilijk te bewijzen. Deze module behandelt experimenten en marketing automation in de brede zin. Een hands-on oefening laat zien hoe het stellen van duidelijke doelen en het vermijden van investeringen in experimenten met slechts een kleine kans op succes een groot verschil kunnen maken.
Prijs is vaak een van de gemakkelijkere dingen om aan te passen, maar veel retailers hebben moeite om verder te gaan dan traditionele "cost-plus" benaderingen, of houden vast aan oude vuistregels. Dit is niet geschikt voor een online en snel veranderend speelveld. Tijdens deze sessie leren deelnemers hoe elasticiteit kan worden geschat met behulp van historische gegevens, hoe concurrentieprijzen kunnen worden gebruikt, hoe einde seizoen afprijzingen intelligenter kunnen worden benaderd en wat te overwegen bij het gebruiken van dynamische prijzen.
Deze sessie zoomt in op de stroom van producten. Manieren om voorspellingen te verbeteren door verloren verkopen door voorraadbreuken te kwantificeren worden onderzocht, aangezien het negeren van deze "ontbrekende verkopen" leidt tot het herhalen van historische fouten. Een goede grip hierop kan de inkoopbeslissingen sterk verbeteren, evenals de toewijzing van producten aan winkels. Dit omvat de complexe uitdaging om goede voorspellingen te krijgen op het niveau van individuele maten en kanalen. Analytische benaderingen om problematisch retourgedrag te identificeren en te verminderen worden ook uitgebreid behandeld.
Deze cursus wordt gegeven door Louis-Philippe Kerkhove, die zowel professionele als academische ervaring heeft in dit domein.
Louis-Philippe Kerkhove begon zijn carrière als onderzoeker en onderwijsassistent aan de Universiteit van Gent, waar hij in 2016 zijn doctoraat behaalde. Tegenwoordig is hij Professor Operations Management, waar hij onderzoek doet en onderwijs geeft in supply chain management. Hij geeft ook de cursussen in datagedreven retailing aan de FEB academie en is een regelmatige gastdocent aan verschillende andere instellingen, waaronder Vlerick en Hogent.
Buiten de academische wereld is Louis-Philippe co-founder bij Crunch, een analytics bureau met kantoren in Gent en Rotterdam en expertise in retail. Crunch werkt voor enkele van de grootste retailers van Europa - evenals gekende regionale merken. Hoewel veel geavanceerde technieken worden gebruikt als onderdeel van projecten bij Crunch, blijft het uiteindelijke doel eenvoudig: de besluitvorming verbeteren door te vertrouwen op data en algoritmen.