Leertraject: GOL(L)D 3.0.: samen leren in het omgaan met diversiteit
Education and Pedagogy
Education and Pedagogy
Het GOL(L)D-concept, (Gericht Ondersteunen van Leraren in het Leren omgaan met Diversiteit), leeft in jullie organisatie. Jullie zijn reeds aan de slag gegaan met de uitgangspunten en zetten in op het werken met leervragen van leerkrachten. Het Decreet Leersteun verscherpt nog meer de focus op leerkracht, team en schoolondersteuning.
Ugent, Vakgroep Orthopedagogiek was de voorbij jaren betrokken bij diverse projecten en (doctoraats)onderzoeken die input leveren om op de verschillende niveaus in te zetten.
Een belangrijk inzicht is dat in de ondersteuning/coaching gerichte kaders (o.a. woordspinnen Potential, Diversiteitnetwerkt) dienen gehanteerd te worden om de professionele kijk te verscherpen. De manier van kijken bepaalt welke mogelijkheden gezien worden zodat het handelen kan aangepast worden aan de noden van de kinderen/ klasgroep.
We hebben ervaring opgedaan hoe we deze kaders best implementeren- ook op schooniveau. We willen dit laten inhaken op het werk van GOL(L)D. Daarom zouden we graag met jullie een leertraject doorlopen. Het zal ineens de basis zijn voor een inspiratieboek rond GOL(L)D en een toekomstige leertraject aan de universiteit Ugent.
Daarnaast ervaren we een grote nood ifv ondersteuning afstemmen op leerlingen met moeilijk hanteerbaar gedrag en meertaligheid én specifieke noden. Deze inhoud zal aanbod komen zodat het ingezet kan worden ifv verbreding professionele kijk en handelingsgerichte ondersteunen.
Het leertraject heeft de volgende doelen:
Hoe ziet het leertraject eruit? (zie ook bijlage visualisatie)
We kiezen voor een professionaliseringstraject gebaseerd op wetenschappelijke criteria van Mercie (2015) om duurzaamheid te bekomen:
Ondersteuning als gezamenlijk Verhaal: LSC met Partnerscholen
We zetten in op een samenwerkingstraject LSC met partnerscholen. Door deze samenwerking verwachten we een sterke band die bijdraagt aan de ondersteuning van diversiteit op alle niveaus.
Data op een rijtje:
Deelnemers: Per betrokken leersteuncentrum 5 medewerkers (liefst diegene die GOLLD gevolgd hebben of alvast de principes hanteren), gekoppeld aan twee school (twee medewerkers per school worden uitgenodigd in Gent)
We zetten in op duurzaamheid door alle materialen te delen, de trajecten en implementatie op te volgen dmv digitale focusgroepen en de LSC te ondersteunen zodat zij handvatten hebben om op leerkracht en schoolniveau werken.
Deze manier van werken – collectief leren adhv actieonderzoek- geeft een structuur die jaar na jaar zelfstandig door het LSC kan ingezet worden met andere partnerscholen en andere partners.
Deelnameprijs (alle materialen en lunch inbegrepen op de live momenten).
Meer informatie: inge.vandeputte@ugent.be of 0486/16.55.48.
Aanwezigheid bevestigen via google form: https://forms.gle/hmTpPbd4aSyQB2UYA