Klinische psychodiagnostiek bij kinderen
Psychology
Psychology
In onze samenleving is er een toenemende vraag naar psychodiagnostiek vanuit allerlei instanties (Vlaams Agentschap voor Personen met een Handicap, RIZIV, onderwijs, Ministerie van Sociale Zaken en Volksgezondheid, ziekenfondsen, gerecht, verzekeringen, etc.), collega’s (psychiaters, psychotherapeuten, etc.), of vanuit de cliënt zelf.
Psychodiagnostiek bij kinderen, jongeren en hun gezin vergt specifieke vaardigheden, gestuurd door actuele kennis. Deze opleiding vertrekt vanuit de praktijkervaring om diagnostische vragen te formuleren, te operationaliseren en te toetsen aan relevante theoretische kaders. De terugkoppeling en verslaggeving naar de cliënt en de verwijzer krijgen de nodige aandacht, met oog voor diverse werkcontexten. De opleiding integreert inzichten vanuit kwantitatieve en kwalitatieve paradigma’s om tot verklaringsmodellen en handelingsgerichte adviezen te komen.
Ben je psycholoog of (ortho)pedagoog en actief in de klinische praktijk? Wens je de eigen klinisch psychodiagnostische deskundigheid, verworven in de masteropleiding en in de praktijk, verder te ontwikkelen? Wens je tegemoet te komen aan de toenemende vraag naar klinische psychodiagnostiek vanuit verschillende instanties? Dan is deze opleiding voor jou!
Deze interuniversitaire permanente vorming focust op de klinische psychodiagnostiek bij kinderen. Het programma is gespreid over 2 academiejaren en omvat in totaal 26 opleidingsdagen, 15 uren supervisie en een eindwerk (individueel uitgewerkte casussen).
Plaats: KU Leuven
Het programma is gespreid over twee academiejaren en omvat in totaal 26 opleidingsdagen (van telkens 7u) en 15 uren individuele supervisie. Daarnaast moet je rekenen op +/- 75 uren voor het maken van drie opdrachten, telkens bestaande uit een eind- en reflectieverslag. In totaal gaat het dus om 197 contacturen en 75 uren bijkomende uren studiebelasting.
Het programma is opgebouwd in verschillende modules. Het eerste jaar bestaat uit a) een basismodule met empirische en hermeneutische werkwijzen; opvoedings- en gezinsdiagnostiek; methoden en instrumenten, b) een module ontwikkelingsstoornissen met o.m. motorische stoornissen, autismespectrumstoornissen, c) een module emotionele stoornissen met o.m. angst en depressie, somatoforme stoornissen, eet- en hechtingsstoornissen, en d) een integratiemodule aan de hand van casussen. Het tweede jaar bestaat uit a) een basismodule met o.m. verslaggeving en deontologie (ethiek), b) een module gedragsstoornissen met o.m. oppositioneel en antisociaal gedrag, ADHD, c) een module stress en coping met o.m. mishandeling en misbruik, rouw, trauma, pesten, en d) een module capita selecta met o.m. leer- en taalstoornissen, neuropsychodiagnostiek. Daarnaast bevat de opleiding ook individuele supervisie en vier collectieve supervisiedagen verspreid over beide opleidingsjaren.
Aanwezigheid en actieve deelname aan de onderwijsactiviteiten geldt als noodzakelijke voorwaarde om te kunnen deelnemen aan de eindevaluatie. De evaluatie bestaat uit drie opdrachten, met telkens volgende twee delen: (a) een eindverslag met een beschrijving van een casus uitgewerkt volgens de stappen van de diagnostische cyclus en (b) een reflectieverslag over jouw eigen leerproces tijdens de individuele supervisies. Om te slagen voor de opleiding moet je geslaagd zijn op alle onderdelen. Alle bepalingen kunnen worden nagelezen in het beoordelingsreglement van de opleiding.
Het programma wordt inhoudelijk voorbereid door prof. dr. L. Goossens, prof. dr. H. Roeyers en dr. M. Schittekatte (UGent), prof. dr. S. Celestin‐Westreich, prof. dr. J. Vanderfaeillie en prof. dr. I. Baetens (VUB), prof. dr. L. Claes, prof. dr. P. Bijttebier en prof. dr. N. Vliegen (KU Leuven), die allen ook doceren.
De 14de editie van de opleiding Klinische psychodiagnostiek bij kinderen start in het academiejaar 2025‐2026 t.e.m. academiejaar 2026-2027. En de inhoud van de opleiding wordt bepaald door een stuurgroep waarin de partners van het samenwerkingsverband vertegenwoordigd zijn, met name:
De faculteiten Psychologie en Educatie-/Pedagogische Wetenschappen aan de
De beroepsgroepen
Het programma vindt volgens een beurtrol om de 2 jaar plaats aan één van de 3 deelnemende universiteiten. De universiteit die de opleiding inricht is verantwoordelijk voor de administratie en de praktische organisatie. In 2025–2026 vindt het programma voor klinische psychodiagnostiek bij kinderen plaats aan de Katholieke Universiteit Leuven (KU Leuven).
Deze opleiding leidt tot een getuigschrift van een permanente vorming, waarop de vijf partners van het samenwerkingsverband vermeld staan. Het wordt uitgereikt door de organiserende universiteit.
Wil je deze opleiding volgen? Stel jezelf dan eerst kandidaat door jouw motivatiebrief én CV via e-mail te bezorgen aan academisch verantwoordelijke Laurence Claes tussen januari en 17 mei. Wanneer je toegelaten wordt tot de opleiding, word je uitgenodigd om je te registreren bij PPW Continuo en in te schrijven als student van KU Leuven.
Het inschrijvingsgeld bedraagt € 2.000 per academiejaar. Deze opleiding komt in aanmerking voor de KMO-portefeuille.
Meer info vind je hier.