Latijn anders? Ander Latijn!
21.05.’21
21.05.’21
De nieuwe eindtermen voor het vak Latijn brengen heel wat veranderingen met zich mee. Vanaf september 2021 zullen leerlingen in de tweede, en later ook in de derde graad ook uit andere periodes dan de klassieke oudheid Latijnse teksten lezen. Dit vraagt om nieuw lees- en lesmateriaal. Het biedt nieuwe mogelijkheden… en nieuwe uitdagingen. Hoe begin je eraan?
Met een nascholingsdag rond het thema ‘diachronie’ willen de afdelingen Latijn en vakdidactiek klassieke talen van de Universiteit Gent leerkrachten op weg zetten. Hieraan is een intensieve samenwerking met het werkveld voorafgegaan. Wat zijn de voordelen en mogelijke obstakels bij het gebruik van teksten uit de late oudheid, middeleeuwen en nieuwe tijden? Leerkrachten uit het Katholiek Onderwijs en het GO! zijn samen met academici op zoek gegaan naar bruikbare teksten, nieuwe inzichten en handige methodieken en hebben ze in de praktijk uitgetest. Op de studiedag willen beide partijen hun bevindingen delen met collega’s uit de tweede en derde graad Latijn. Deelnemers kunnen kiezen uit een rijke waaier aan workshops waarin uiteenlopende aspecten van de diachrone aanpak centraal staan.
Laat je inspireren, probeer het zelf uit en laat deze vruchtbare samenwerking tussen leerkracht en onderzoeker een voorbeeld zijn voor de toekomst van het vak Latijn.
De studiedag gaat online door. We bieden een gevarieerd programma met plenumlezingen, drie sessies met parallelle workshops en twee praatcafés, waarin je met onderzoekers en met andere leerkrachten kan overleggen over concrete aspecten van de diachrone aanpak.
meer info over de verschillende workshops