Met je team aan de slag met de Toolbox Geïntegreerde Leerlingenbegeleiding

Start op 22.02.2022

Onderwijs en pedagogie

Geïnteresseerd?

Meer informatie
° 21/SEB/094A Nederlands

Benieuwd naar de nieuwste inzichten op vlak van leerlingenbegeleiding? Wil je samen met je collega’s het beleid op leerlingenbegeleiding in jouw school verder ontwikkelen? Dan is deze nascholing iets voor jou!

Beschrijving

Je gaat aan de slag met de Toolbox Geïntegreerde Leerlingenbegeleiding. Met deze toolbox krijg je een dubbel cadeau: inzichten en werkvormen. De kernfeiten van vier jaar onderzoek geven je nieuwe inzichten over inclusief onderwijs. Op basis daarvan analyseer je via concrete werkvormen het beleid op leerlingenbegeleiding in je eigen school. Dat doe je alleen of samen met je collega’s. De interactieve spellen maken meteen sterke punten en werkpunten zichtbaar. Tegelijk krijg je een beter zicht op je eigen rol en functioneren. Het resultaat? Concrete actiepunten voor een geïntegreerde leerlingenbegeleiding in jouw school!

Programma

  • We lichten de achtergrond en inhoud van de toolbox toe, waarbij we de link leggen met veranderingsprocessen in een organisatie.
  • We gaan in groep aan de slag met het spinnenwebmodel en de factsheets.
  • In kleine groepjes leren we de actieve werkvormen gebruiken, volgens een doorschuifsysteem.
  • We helpen je om een plan op te stellen waarmee je binnen je eigen organisatie aan de slag kan gaan op basis van de noden die je ervaart.

Cursusnummer:
21/SEB/094A
Type opleiding:
Kort- en langlopende opleidingen
Interessegebied:
Onderwijs en pedagogie
Taal:
Nederlands
Academiejaar:
2021 - 2022
Startdatum:
22.02.2022
Lesgevers:



Liesbet Sourbron is klinisch psychologe en Hergo moderator. Zij werkt 18 jaar in een secundaire school als leerlingbegeleider, waarvan de laatste vijf jaar als zorgcoördinator. Zij is tevens lesgever binnen de educatieve master bij het vak leerlingbegeleiding aan de Universiteit Antwerpen en freelance navormer over thema’s als pesten, herstelgericht werken en verbindende communicatie.

Aster Van Mieghem is als onderzoeker verbonden aan de Onderzoeksgroep EduBROn, departement Opleidings- en Onderwijswetenschappen van de Faculteit Sociale Wetenschappen van de Universiteit Antwerpen en aan de onderzoekseenheid Schoolpsychologie en Ontwikkeling in Context van de KU Leuven. Ze rondde recent haar proefschrift af dat handelt over de hefbomen voor leraren bij het implementeren van een meer inclusief onderwijssysteem.
Locatie

Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen

Meer informatie

Deze website gebruikt cookies om jouw surfervaring gemakkelijker en aangenamer te maken en om de inhoud van de websites beter af te stemmen op jouw behoeften en voorkeuren. Je kan de installatie van cookies weigeren, maar dan zullen sommige onderdelen van onze websites niet of niet optimaal werken. Lees meer.

Uw browser voldoet niet aan de minimale vereisten om deze website te bekijken. Onderstaande browsers zijn compatibel. Mocht je geen van deze browsers hebben, klik dan op het icoontje om de gewenste browser te downloaden.