Leesplezier en nieuwe media in de 1ste en 2de graad: een mooi huwelijk?

Start op 16.11.2021

Taal en literatuur

Geïnteresseerd?

Meer informatie
° 21/NED/004A Nederlands

Veel leerlingen lezen niet graag boeken, maar online hebben ze nog nooit zoveel gelezen als vandaag. Als ze zo veel bezig zijn met gamen, internetten en Facebooken, hoe kunnen we daar in de lees- of literatuurles dan ons voordeel mee doen? Hoe vermijden we vooral dat 12- tot 15-jarigen alle plezier in lezen kwijtspelen, zoals nu vaak het geval is?

Beschrijving

Een projectgroep en studenten van de Artesis-Plantijn hogeschool en de Universiteit Antwerpen ontwikkelden een vernieuwende leesaanpak met een E. De E van elektronica maar ook de E van emotie. De basis: vijf grote principes die leesplezier bij jongeren stimuleren. Het middel: nieuwe media.

Programma

Tijdens deze workshop maak je op een ervaringsgerichte manier kennis met vijf principes waarvan onderzoekers hebben bewezen dat ze leesplezier bevorderen.

  • Via allerlei opdrachten en reflectiemomenten ontdek je de meerwaarde van vier vernieuwende tools voor leesplezier:
    • tafelen met tablet tales;
    • reis rond de wereld met Google Lit Trip;
    • op avontuur met een role playing game;
    • voelen aan gedichten.
  • Je krijgt een theoretisch kader mee rond leesplezier: wat werkt wel en wat werkt niet?
  • Praktijkfilms tonen je hoe deze tools werken in de klas.
  • Samen met de andere deelnemers analyseer je daarbij het lesmateriaal en de didactiek. Je brainstormt mee hoe je de vier tools voor eigen klas en onderwijsniveau kunt gebruiken.
  • Tijdens een praktisch luik leer je bovendien werken met een gloednieuwe tool die lezen en schrijven op een verrassende manier met elkaar verenigt.

Cursusnummer:
21/NED/004A
Type opleiding:
Kort- en langlopende opleidingen
Interessegebied:
Taal en literatuur
Taal:
Nederlands
Academiejaar:
2021 - 2022
Startdatum:
16.11.2021
Lesgevers:
Jan T'Sas, licentiaat/master Germaanse Filologie, ex-leraar tso-bso, praktijkassistent Nederlands in de lerarenopleiding en docent Taal en Leren aan de Universiteit Antwerpen, gewezen redacteur en eindredacteur bij het onderwijstijdschrift Klasse, auteur van schoolboeken Nederlands voor het secundair/voortgezet onderwijs, onderzoeker en auteur van het doctoraal proefschrift ‘Sprekend leren. De leereffecten van exploratieve gesprekken in groepswerk’ en van het gelijknamige praktijkboek (Die Keure) hierover.
Locatie

Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 103 (eerste verdieping)

Meer informatie

Deze website gebruikt cookies om jouw surfervaring gemakkelijker en aangenamer te maken en om de inhoud van de websites beter af te stemmen op jouw behoeften en voorkeuren. Je kan de installatie van cookies weigeren, maar dan zullen sommige onderdelen van onze websites niet of niet optimaal werken. Lees meer.

Uw browser voldoet niet aan de minimale vereisten om deze website te bekijken. Onderstaande browsers zijn compatibel. Mocht je geen van deze browsers hebben, klik dan op het icoontje om de gewenste browser te downloaden.