Executive Masterclass Leiderschap in Onderwijs
Onderwijs en pedagogie
Onderwijs en pedagogie
In een snel evoluerende wereld zijn er steeds nieuwe hindernissen en tendensen, niet in het minst in het onderwijs. De verwachtingen zijn hoog, middelen en mensen staan onder druk en de samenleving stelt complexe vragen aan scholen. In die dynamiek is het niet genoeg om goed beleid te voeren. Je moet ook vooruitdenken, inspireren en koers durven zetten.
Als ervaren leidinggevende ben je op zoek naar verrijking, reflectie en nieuwe perspectieven. Deze Masterclass is ontwikkeld voor de leidinggevende met impact op de toekomst van onderwijs en zorgt ervoor dat je rust kan houden in complexe tijden. In deze opleiding ga je aan de slag met actuele beleidsuitdagingen, leiderschapsdilemma’s en maatschappelijke trends. Je leert over de grenzen van het onderwijs heen kijken én wat je daar ontdekt te vertalen naar je eigen realiteit en context.
Door de actieve interactie en participatie tijdens de opleidingsonderdelen van deze Masterclass tillen leidinggevenden zowel zichzelf, hun organisatie als de sector naar een hoger niveau. Naast inhoudelijke verdieping door toonaangevende docenten is er aandacht voor jouw persoonlijke groei. Je scherpt je visie aan, onderzoekt je drijfveren en versterkt je professionele kompas. De Masterclass creëert ruimte voor intervisie en debat over praktijkcases en zorgt via een verbindende groepsopdracht voor een concrete vertaling naar jouw werkomgeving.
Deze Masterclass is het resultaat van een unieke samenwerking tussen de Antwerp Management School (AMS), het Centrum Nascholing Onderwijs (CNO)/ het Centrum voor Andragogiek (CVA) van de Universiteit Antwerpen en Katholiek Onderwijs Vlaanderen (KathOndVla). Deze boeiende opleiding koppelt academische diepgang aan praktijkgerichte inzichten, met oog voor wat jij als leidinggevende vandaag écht nodig hebt.
De Executive Masterclass Leiderschap in Onderwijs omvat 9 dagen, verspreid over 9 maanden tijd (exclusief zomerbreak). Tijdens deze periode word je meegenomen in 12 inhoudelijke opleidingsonderdelen, intervisiemomenten en een bedrijfsbezoek. Dit resulteert in een groepswerk en een leiderschapsvisie je voorlegt aan mededeelnemers en enkele docenten verbonden aan de opleiding.
Deze opleiding is te volgen als op zichzelf staande cursus, of als keuze- en specialisatiemodule van de Executive Master in Public Governance & Leadership aan AMS.
Krachtlijnen van het programma:
De bewustwording van deze spanningsvelden verdiepen jouw leiderschapspraktijken. Daarom worden ze meegenomen doorheen de vier bouwstenen die het programma vormen.
De combinatie van de inhoudelijke bouwstenen, de spanningsvelden van de leidinggevende, het outside-in perspectief en de groeigerichte aanpak leveren rijke opleidingsonderdelen en interactieve momenten op die het leertraject tot een geheel maken.
Het programma/leertraject in een oogopslag:
Voor de start van de opleiding heb je een individueel intakegesprek met een inhoudelijk programmaverantwoordelijke. We luisteren graag naar jouw professionele context, motivatie en leerdoelen. Jouw verwachtingen vormen zo mee de basis voor de verdere afstemming en inhoudelijke insteek van het programma.
Dag 1: 19 januari 2026
Opleidingsonderdeel 1: Duurzaam (zelf)leiderschap: zelfbewustzijn en veerkracht - Prof. dr. S. Poelmans
Opleidingsonderdeel 2: Het onderwijslandschap in beweging: strategisch anticiperen op maatschappelijke transformaties - Prof. dr. P. Sprangers
Dag 2: 23 februari 2026
Opleidingsonderdeel 3: Een strategisch denkkader voor onderwijsleiderschap - Prof. G. Scheipers
Opleidingsonderdeel 4: Navigeren van de toekomst: strategische scenarioplanning - Prof. G. Scheipers
Dag 3: 19 maart 2026
Opleidingsonderdeel 5: Actief en deugdelijk besturen van scholen - Prof. dr. P. Sprangers
Opleidingsonderdeel 6: Organisatiestructuren en -netwerken - Prof. dr. B. Cambré
Dag 4: 23 april 2026
Opleidingsonderdeel 7: Van een verticaal naar een horizontaal model van werken en samenwerken - Prof. dr. L. Van Beirendonck
Opleidingsonderdeel 8: Bouwen aan effectieve teams met talent- en prestatiemanagement - Prof. dr. L. Van Beirendonck
Dag 5: 4 mei 2026
Opleidingsonderdeel 9: Veranderen met visie: van opgelegde transitie naar gedragen beweging - Prof. dr. R. Meyer
Dag 6: 18 juni 2026
Opleidingsonderdeel 10: Het begrijpen van politieke processen - Prof. dr. D. Sorgeloos
Opleidingsonderdeel 11: Psychologische veiligheid als katalysator voor performantie - Prof. dr. P. De Prins
Dag 7: 17 september 2026
Opleidingsonderdeel 12: Visionair en genetwerkt leiderschap - Prof. dr. S. Poelmans
Dag 8: 12 oktober 2026
Bedrijfsbezoek
Dag 9: 13 november 2026
Pitch eindopdracht en leiderschapsvisie