Durf denken. Hoe breng je filosofie in het secundair onderwijs?
Onderwijs en pedagogie
Onderwijs en pedagogie
Vanaf 2021-2022 zijn er specifieke eindtermen filosofie geformuleerd voor leerlingen uit de humane en maatschappij- en welzijnswetenschappen. Maar hoe pak je een filosofieles aan? Hoe stimuleer je het filosofisch denken van jongeren? Hoe begeleid je een filosofisch gesprek? En met welke didactische principes houd je best rekening? Met deze vragen gaan we aan de slag tijdens de nascholing.
De doelgroep bestaat uit leerkrachten filosofie humane en maatschappij- en welzijnswetenschappen (2de graad). Daarnaast staat de vorming open voor alle leerkrachten die het filosofisch denken bij leerlingen willen stimuleren. Je hoeft geen volleerd filosoof te zijn om deel te nemen aan deze workshop, maar kennis van filosofische basisbeginselen vormt zeker een meerwaarde.
Succesvol filosofieonderwijs biedt een combinatie van activiteiten waar leerlingen leren over de filosofische traditie en zelf filosofische ideeën verwoorden.Deze vorming is erop gericht je de nodige praktische handvaten aan te reiken om een filosofieles te structureren en met prikkelende werkvormen jongeren tot denken uit te dagen.
Dag 1 - hele dag
Wat is de meerwaarde van filosofieonderwijs voor jongeren?Wat zijn de centrale uitdagingen in de filosofieklas?Hoe verschilt een les filosofie van een les levensbeschouwing?Welke didactische aanpak leidt tot een succesvolle filosofieles?Welke filosofische kernthema’s komen aan bod in de eindtermen?Wat is de plaats van filosofie in de huidige eindtermen en leerplannen?Welk leermateriaal is zoal (online) beschikbaar voor leerkrachten filosofie?Hoe ga je aan de slag met filosofiespecifieke werkvormen zoals filosofische dilemma’s gedachtenexperimenten of filosofische teksten?Hoe faciliteer je een filosofisch gesprek?Hoe herken je filosofische vragen?Hoe neem je een Socratische houding aan?
Dag 2 - halve dag
Inoefenen van filosofisch gesprekVerder inoefenen van filosofische werkvormenTerugkoppeling naar uitdagingen ervaren in de eigen filosofie-lespraktijkDe vorming biedt een combinatie van werkvormen gericht op het verwerven en inoefenen van de leerinhouden.Een combinatie van doceren, casusbesprekingen en praktijkoefeningen zorgt voor een minds-on en hands-on verkenning van het filosofieonderwijs voor de tweede graad secundair onderwijs.