Armoede en participatie
Onderwijs en pedagogie
Onderwijs en pedagogie
België is een rijk land met een lage ongelijkheid maar een hoog armoedecijfer. Armoede is een hardnekkig maatschappelijk probleem dat voorkomt in verschillende vormen en gedaanten.
In deze opleiding reiken we wetenschappelijke inzichten en referentiekaders aan die inzicht bieden in het probleem, en die bruikbaar zijn om het eigen beleid en initiatieven van organisaties en ondernemingen in het kader van armoedebestrijding te evalueren en te verbeteren. Niet alleen de eigen ervaringen en uitgangspunten zijn daarbij van belang, maar vooral de uitwisseling over ervaringen en referentiekaders van andere actoren.
Het opzet van deze opleiding is om te leren hoe in dialoog met mensen in armoede, andere burgers, welzijnswerkers, academici en politici nieuwe kennis kan worden opgebouwd over armoede en armoedebestrijding. We beogen dan ook relevante theoretische concepten en perspectieven te doorgronden. Sleutelwoorden hierbij zijn onder meer sociale ongelijkheid, structurele herverdeling van maatschappelijke hulpbronnen, sociale rechten, sociale bescherming, participatie en culturele actie. Er wordt aandacht besteed aan de wijze waarop persoonlijke referentiekaders in het denken over armoede tot stand komen en de uitgangspunten die daarbij worden gehanteerd. We verkennen een structurele benadering van armoedebestrijding die de vraag omvat naar een duurzame bestrijding van armoede als een sociaal, economisch, en politiek-institutioneel probleem in de samenleving.
TROEVEN VAN DE OPLEIDING
LES 1: Introductie en armoedebestrijding: een rechtenbenadering als referentiekader
LES 2: Armoedebestrijding: een beleid van structurele herverdeling
LES 3: Niet-gebruik van sociale rechten
LES 4: Armoede en maatschappelijke hulpverlening
LES 5: Armoede en voedselhulp
LES 6: Armoede, participatie en ervaringsdeskundigheid
LES 7: Armoede en gezondheidszorg
LES 8: Armoede en voorschoolse voorzieningen
LES 9: Armoede en (sociale) huisvesting
LES 10: Armoede en onderwijs
LES 11: Armoede en samenlevingsopbouw
LES 12: Afsluitende lunchlezing met receptie
PRAKTISCH
De opleiding wordt georganiseerd in samenwerking door Universiteit Gent (Faculteit Psychologie en Pedagogische Wetenschappen - Vakgroep Sociaal Werk en Sociale Pedagogiek) en KU Leuven (Faculteit Sociale Wetenschappen - het Centrum voor Sociologisch Onderzoek).
VOOR WIE
EVALUATIE
Omwille van de opbouw van de verschillende lessen dient de cursus in zijn totaliteit te worden gevolgd. De cursisten moeten een reflectiepaper schrijven om hun getuigschrift te ontvangen. Het programma is een onderdeel van de permanente vorming van de Universiteit Gent en de KU Leuven. Indien aan alle voorwaarden voldaan is, kunnen cursisten een getuigschrift van de Universiteit Gent en de KU Leuven ontvangen.
DUUR VAN DE OPLEIDING
1 jaar, 2e semester
LOCATIE
De lessen gaan voornamelijk online door, met uitzondering van vier lessen die plaatsvinden in Brussel bij het interfederaal Steunpunt tot bestrijding van armoede, waar de cursisten elkaar kunnen ontmoeten en met elkaar in gesprek kunnen gaan.
INSCHRIJVINGSGELD
De deelnemers moeten naast de inschrijving voor de opleiding (484,20 euro) zich ook officieel inschrijven als student van de KU Leuven (115,80 euro). De totaalsom van de cursus bedraagt dus 600 euro. Deelnemers ontvangen na inschrijving een studentenkaart. De studenten kunnen zich daarnaast ook gratis inschrijven aan de UGent.
INSCHRIJVINGSPROCEDURE
Inschrijven kan via mail met daarin een beschrijving van uw opleiding en job en een korte motivatie, te versturen naar Caroline Vandekinderen via caroline.vandekinderen@ugent.be. Hier kan u ook terecht voor verdere inlichtingen.