19.04.’22

Geïnteresseerd?

Meer informatie
° 2022-Lecture2 Nederlands
Tags: Postacademische opleiding

Beschrijving

Naast rekenen en taal moet iedereen tegenwoordig ook leren programmeren. Dat is alvast wat de nieuwe eindtermen voor het Vlaams secundair onderwijs vooropstellen. Helemaal terecht trouwens. Want niet alleen van moderne wetenschappers mag je verwachten dat ze de stroom aan nieuwe informatie die dagelijks op ons afkomt liefst zo automatisch mogelijk kunnen verwerken. Tegenwoordig worden we omringd door "slimme" apparaten die door iemand geprogrammeerd werden, om nog maar te zwijgen van alle apps en online toepassingen die we dag in dag uit gebruiken. Allemaal aangedreven door programmacode.

Maar hoe leren we de jeugd programmeren om zelf nieuwe apps te ontwikkelen, taken te automatiseren of onderzoeksdata te analyseren? Dit is waar Dodona om de hoek komt kijken: het online leerplatform dat oorspronkelijk ontwikkeld werd om UGent-studenten van de faculteit Wetenschappen te leren programmeren. Maar ondertussen is het alle Vlaamse universiteiten, hogescholen en middelbare scholen aan het veroveren.

De kracht van het platform schuilt in de onmiddellijke feedback die studenten en lesgevers krijgen. Daarmee kunnen studenten constant zien in welke mate ze de leerstof onder de knie hebben en waar nodig bijsturen. Via learning analytics krijgen lesgevers een goed beeld hoe ver hun studenten staan — individueel en in groep — en door het automatiseren van het feedbackproces kopen ze tijd om terug één-op-één aan de slag te gaan met studenten die nog wat extra ondersteuning nodig hebben.

In deze voordracht duiken we onder de motorkap van Dodona en belichten we het onderzoek dat zich achter dit leerplatform afspeelt. We verzamelen als neveneffect immers heel wat interessante informatie over het onderliggende leerproces. Daaruit halen we inzichten die we vertalen naar technieken om studenten nog beter te leren programmeren en manieren om lesgevers nog beter te ondersteunen bij het aanleren van programmeervaardigheden. Onze missie is alvast duidelijk: iedereen zo goed mogelijk leren programmeren.

Cursusnummer:
2022-Lecture2
Type opleiding:
Lezingen en studiedagen
Interessegebied:
Wetenschappen
Taal:
Nederlands
Academiejaar:
2021 - 2022
Startdatum:
19.04.2022
Lesgevers:
Peter Dawyndt
Bart Mesuere
Contactpersoon:
ipvw.ices@ugent.be
Meer informatie

Deze website gebruikt cookies om jouw surfervaring gemakkelijker en aangenamer te maken en om de inhoud van de websites beter af te stemmen op jouw behoeften en voorkeuren. Je kan de installatie van cookies weigeren, maar dan zullen sommige onderdelen van onze websites niet of niet optimaal werken. Lees meer.

Uw browser voldoet niet aan de minimale vereisten om deze website te bekijken. Onderstaande browsers zijn compatibel. Mocht je geen van deze browsers hebben, klik dan op het icoontje om de gewenste browser te downloaden.