Social media analytics: hoe kunnen overheden en non-profitorganisaties sociale media data effectief en efficiënt gebruiken?

Starts on 24.04.2025

Economics, Business and (Public) Management

Interested?

More information
° EB23_Bogaert_2022_: Social Media Analytics NL
Tags: Volledig aanbod , Korte opleidingen

Description

Sociale media veranderden op korte tijd niet alleen de manier waarop mensen met elkaar omgaan maar ook de manier waarop organisaties communiceren met het brede publiek. Gebruikers op sociale media genereren dagelijks miljoenen hoeveelheid data over hun ervaringen en opinies met organisaties. Sociale media zijn niet enkel een communicatiemiddel maar ook een middel om betere inzichten te verkrijgen in het gedrag en de onderliggende bezorgdheden van diverse stakeholders (klanten, medewerkers, donoren, leden, burgers, …).

De term 'Social Media Analytics' verwijst naar een reeks methodes om sociale media gegevens te verzamelen, te analyseren, te modelleren en te monitoren. De doelstelling van sociale media analytics is om sociale media data om te zetten in waardevolle kennis. Vele organisaties tasten vaak nog in het duister over hoe ze sociale media data op een doeltreffende en efficiënte manier kunnen gebruiken. Deze data hebben nochtans heel wat potentiële waarde om het beleid en de werking van een overheid en non-profitorganisaties (bij) te sturen.

Met deze opleidingen willen we de deelnemers de beschikbare tools aanreiken om verder aan de slag te kunnen gaan met ‘Social Media Analytics’ om zodoende sociale media te kunnen gebruiken, analyseren en implementeren in hun organisatie.

Voor wie?

Deze opleiding richt zich tot zowel data-analisten die social media analytics willen implementeren als alle data-geïnteresseerde medewerkers (communicatiemedewerkers, beleidsmedewerkers en -coördinatoren, …) die de mogelijkheden van social media analytics willen exploreren.

Basisinzicht in de werking van sociale media is vereist. Kennis van programmeren en statistiek is niet vereist.

Door wie?

Matthias Bogaert is een professor bij de vakgroep Marketing, Innovatie en Organisatie (onderzoeksgroep Data Analytics) aan de Universiteit van Gent, gastprofessor aan de Universiteit van Namen en onderzoeker bij Flanders Make. Hij heeft ervaring in het doceren van een brede waaier aan data analytics opleidingen gaande van basis statistiek en database management tot gevorderde, voorspellende analytics en sociale media en web analytics.

Zijn onderzoek focust op toepassingen van beschrijvende, voorspellende en voorschrijvende analytics in sociale media, digitale platformen, sport, customer relationship management en productie. Het hoofddoel van zijn onderzoek is om te komen tot een reproduceerbare data-analyse methodologie die bedrijven eenvoudig kunnen implementeren en toegevoegde waarde bieden in hun beslissingsproces. Zijn onderzoek is gepubliceerd in verschillende welgekende internationale tijdschriften zoals European Journal of Operational Research, Machine Learning, Decision Sciences en Decision Support Systems.

Program

Tijdens deze opleiding zullen de volgende aspecten aan bod komen:

  • Algemene introductie tot Social Media Analytics, zijn waarde en potentiële hindernissen voor overheden en non-profitorganisaties
  • Het verzamelen van sociale media data: hoe kunnen organisaties sociale media data verkrijgen?
  • Het analyseren van sociale media data: welke (AI-gebaseerde)technieken worden gebruikt voor het analyseren van sociale media data?
  • Het gebruik van sociale media data voor monitoring.
  • Het overlopen van relevante case studies die gebruik maken van social media data.

Er wordt aan de slag gegaan met verschillende case studies waarin er verschillende richtlijnen en kaders worden voorgesteld.

Remarks

Voor deze opleiding wordt gewerkt met een systeem van voorinschrijvingen.

Na ontvangst en verwerking van je voorinschrijving sturen wij je een elektronische bevestiging hiervan. Van zodra er voldoende voorinschrijvingen zijn, krijg je van ons een e-mail met de opleidingsdatum en de link om als eerste definitief in te schrijven voor de opleiding.

Voorinschrijven voor deze opleiding kan je hier.

Na ontvangst en verwerking van de definitieve inschrijving sturen wij je opnieuw een elektronische bevestiging hiervan (incl. wegbeschrijving in geval van on campus). Enkele dagen voorafgaand aan de opleiding wordt je de factuur toegestuurd en, in het geval van een online sessie, een Microsoft Teams link om toegang te krijgen tot de online opleiding. Het documentatiemateriaal wordt voorafgaand aan de opleiding elektronisch ter beschikking gesteld van de deelnemers. Na afloop van de opleiding wordt een attest van deelname uitgereikt en per email toegestuurd.

Inschrijven kan tot één week voor de dag van de desbetreffende sessie. Inschrijvingen kunnen uitsluitend per email, tot uiterlijk één week voor de dag van de desbetreffende sessie worden geannuleerd. Daarna blijft bij annulering het volledige inschrijvingsgeld verschuldigd. Een verhinderde deelnemer kan zich steeds door een collega laten vervangen.

Course number:
EB23_Bogaert_2022_: Social Media Analytics
Type:
Short- and long-term programmes
Area of interest:
Economics, Business and (Public) Management
Language:
NL
Academic year:
2022 - 2023, 2024 - 2025
Starting date:
24.04.2025
Lecturers:
Matthias Bogaert
Contact person:
febacademy@ugent.be
More information

Your browser does not meet the minimum requirements to view this website. The browsers below are compatible. If you do not have one of these browsers, click on the icon to download the desired browser.