Psychoanalytische therapie met kinderen & jongeren vanuit freudiaans-lacaniaans perspectief
Psychology
Psychology
De postacademische vorming Psychoanalytische therapie en psychoanalyse met kinderen, jongeren en gezinnen vanuit freudiaans-lacaniaans perspectief heeft de zelfstandige uitoefening van de psychoanalytische kindertherapie tot doel. De opleiding vormt deskundigen die in staat zijn psychische moeilijkheden of stoornissen en de daarmee samenhangende klachten te verminderen of op te heffen binnen het kader van de psychoanalytische ethiek. Deelnemers leren de onderliggende conflicten en structuur van klachten te begrijpen vanuit specifieke psychoanalytische denkkaders, op grond waarvan een daarbij passende therapeutische context aangeboden kan worden. De theoretische vorming wordt daarbij expliciet gekoppeld aan het concrete klinische werk.
Het betreft een 4-jarige vorming, met 15 lesdagen per academiejaar die telkens doorgaan op donderdag. Programma en inhoud volgt.
De werkvormen bestaan uit enerzijds een luik 'theorie' en anderzijds een luik 'kliniek'.
Een eerste luik van de vorming tot psychoanalytisch therapeut/begeleider bestaat uit een grondige lectuur van de theoretische basisteksten van in de eerste plaats Freud en Lacan, maar ook van de relevante secundaire literatuur. Deze lectuur gebeurt in 2 werkvormen: het hoorcollege en het leeskartel. Voor het eerste en tweede jaar ligt het accent op de studie van de basisauteurs Freud en Lacan, alsook op de diverse belangrijke postfreudiaanse en -lacaniaanse auteurs en technieken. In het derde en vierde jaar ligt het accent op de klinische toepassingen vanuit een freud-lacaniaanse invalshoek, en dit in diverse klinische settings.
Het tweede luik van de vorming heeft een sterk klinische inslag. We vormen ons in de kliniek door bezig te zijn met de kliniek. Dit is de reden waarom we van de studenten verwachten dat zij in de praktijk staan en ook zelf in analyse zijn. In de opleiding wordt het klinisch werk verder uitgediept middels het klinisch kartel, de klinische seminaries, externe supervisies en de babyobservatie.
Meer informatie volgt in onze opleidingsbrochure.
Houders van het diploma van licentiaat/master in de psychologie, afstudeerrichting klinische psychologie; houders van het diploma van licentiaat/master in de pedagogische wetenschappen, afstudeerrichting orthopedagogiek; houders van het diploma van arts/master in de geneeskunde, die tevens psychiater of psychiater in opleiding zijn.
Houders van een ander diploma, komen mogelijks in aanmerking voor de vorming Psychoanalytische begeleiding van kinderen en jongeren vanuit freudiaans-lacaniaans perspectief. Deze opleiding heeft dezelfde inhoud en hetzelfde programma als de postacademische vorming Psychoanalytische therapie met kinderen en jongeren vanuit freudiaans-lacaniaans perspectief, en vindt eveneens telkens op donderdag plaats.
Heeft u vragen hierover? Mail gerust naar david.schrans@ugent.be
Zelf in analyse zijn bij een analyticus van een erkende vereniging bij de eigenlijke aanvang van de opleiding is een voorwaarde.
Een minimale toelatingsvoorwaarde is zes maand klinische ervaring voor aanvang van de opleiding. Het is vereist dat kandidaten ook tijdens de opleiding in het veld van de geestelijke gezondheidssector (voldoende intensief) actief zijn, hetzij via betaalde of vrijwillige tewerkstelling.
Om te slagen dienen deelnemers per jaar aan 80% van de onderwijsactiviteiten deel te nemen. Elk jaar moet er een eindwerk ingeleverd worden. In de jaren 1 en 3 werkt men aan een voorbereidend werk (max. 3500 woorden). In resp. de jaren 2 en 4 werkt men dit uit tot een volwaardig eindwerk (max. 7000 woorden). Daarenboven willen wij de studenten stimuleren om in het 4e jaar een tekst te schrijven die in aanmerking komt voor publicatie.
Vanaf het 2de opleidingsjaar dienen deelnemers ook interne supervisies in klinische kartels te volgen, naast 15 individuele supervisies over eigen praktijk.
Verder vinden er elk jaar klinische seminaries plaats waarbij de studenten mondeling een casus presenteren, waarvan ze ook een schriftelijke neerslag moeten indienen.
Indien een deelnemer het programma volledig afgewerkt heeft, wordt een getuigschrift uitgereikt.
In deze kandidaatstelling upload je eveneens je CV (vooropleiding, deelname aan studiedagen, werkervaring…) en een motivatiebrief ten aanzien van de inrichter van de opleiding, prof. dr. Reitske Meganck. Bespreek in je motivatiebrief waarom je deze opleiding nu precies wil volgen, welke weg je reeds hebt afgelegd om je in de psychoanalyse te verdiepen en welke stappen je al dan niet ondernomen hebt in het starten met een eigen analyse.
Indien je hierover nog vragen hebt, gelieve ons te contacteren via david.schrans@ugent.be
Procedure na aanvaarding van de kandidatuur (uitgebreide uitleg volgt na officiële toelating)
Iedere kandidaat krijgt een informatiemail eens de toelatingen officieel zijn bevestigd.
Pas daarna kan men als cursist de inschrijvingsprocedure opstarten.
Officiële inschrijving gebeurt via de website van de Dunant Academie – de dienst Levenslang Leren van de Faculteit Psychologie en Pedagogische Wetenschappen Universiteit Gent: https://dunantacademie.ugent.be/, instructies krijg je hieromtrent via e-mail.
Herinschrijvers betalen het bedrag van bij aanvang van de opleiding met uitzondering van een jaarlijkse indexering van het vast bedrag bepaald door de centrale studentenadministratie.
Voor vragen over VOV of Brussels Educatief kan je contact opnemen via david.schrans@ugent.be
VOV wordt niet automatisch verlengd (de cursist moet elk jaar een nieuwe aanvraag indienen) .
Sinds maart 2015 kunnen ‘hooggeschoolden (bachelor, master)’ geen beroep meer doen op opleidingscheques.
De KMO-portefeuille is een maatregel waardoor KMO’s en beoefenaars van vrije beroepen financiële steun kunnen krijgen voor opleidingen en advies die de kwaliteit van de onderneming verbeteren. Voor initiatieven in het kader van levenslang leren gebruik je het UGent erkenningsnummer DV.O103194. Hoe aanvragen?