Leesplezier en nieuwe media in de 1ste en 2de graad: een mooi huwelijk?

Starts on 16.11.2021

Language en Literature

Interested?

More information
° 21/NED/004A NL

Veel leerlingen lezen niet graag boeken, maar online hebben ze nog nooit zoveel gelezen als vandaag. Als ze zo veel bezig zijn met gamen, internetten en Facebooken, hoe kunnen we daar in de lees- of literatuurles dan ons voordeel mee doen? Hoe vermijden we vooral dat 12- tot 15-jarigen alle plezier in lezen kwijtspelen, zoals nu vaak het geval is?

Description

Een projectgroep en studenten van de Artesis-Plantijn hogeschool en de Universiteit Antwerpen ontwikkelden een vernieuwende leesaanpak met een E. De E van elektronica maar ook de E van emotie. De basis: vijf grote principes die leesplezier bij jongeren stimuleren. Het middel: nieuwe media.

Program

Tijdens deze workshop maak je op een ervaringsgerichte manier kennis met vijf principes waarvan onderzoekers hebben bewezen dat ze leesplezier bevorderen.

  • Via allerlei opdrachten en reflectiemomenten ontdek je de meerwaarde van vier vernieuwende tools voor leesplezier:
    • tafelen met tablet tales;
    • reis rond de wereld met Google Lit Trip;
    • op avontuur met een role playing game;
    • voelen aan gedichten.
  • Je krijgt een theoretisch kader mee rond leesplezier: wat werkt wel en wat werkt niet?
  • Praktijkfilms tonen je hoe deze tools werken in de klas.
  • Samen met de andere deelnemers analyseer je daarbij het lesmateriaal en de didactiek. Je brainstormt mee hoe je de vier tools voor eigen klas en onderwijsniveau kunt gebruiken.
  • Tijdens een praktisch luik leer je bovendien werken met een gloednieuwe tool die lezen en schrijven op een verrassende manier met elkaar verenigt.

Course number:
21/NED/004A
Type:
Short- en long-term programmes
Area of interest:
Language en Literature
Language:
NL
Academic year:
2021 - 2022
Starting date:
16.11.2021
Lecturers:
Jan T'Sas, licentiaat/master Germaanse Filologie, ex-leraar tso-bso, praktijkassistent Nederlands in de lerarenopleiding en docent Taal en Leren aan de Universiteit Antwerpen, gewezen redacteur en eindredacteur bij het onderwijstijdschrift Klasse, auteur van schoolboeken Nederlands voor het secundair/voortgezet onderwijs, onderzoeker en auteur van het doctoraal proefschrift ‘Sprekend leren. De leereffecten van exploratieve gesprekken in groepswerk’ en van het gelijknamige praktijkboek (Die Keure) hierover.
Location

Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 103 (eerste verdieping)

More information

We use cookies to to give you the best possible user experience on our website. You can refuse the installation of cookies. By doing so some parts of this website will not work in an optimal way. Read more.

Your browser does not meet the minimum requirements to view this website. The browsers below are compatible. If you do not have one of these browsers, click on the icon to download the desired browser.