Eerstelijns psychologische zorg
Psychology
Psychology
Eerstelijns psychologische (ELP) zorg is gericht op het verhogen van de zelfredzaamheid en autonomie van de patiënt binnen zijn of haar context en dichtbij huis. Het is een (vroegtijdige) klinisch psychologische begeleiding, generalistisch én kortdurend. Er wordt gewerkt met kinderen, adolescenten, volwassen, ouderen en kwetsbare groepen. Wanneer structureel ingebed binnen de eerstelijnszorg kan kortdurende begeleiding door de ELP leiden tot een vroegdetectie en –interventie, meer zelfredzaamheid van de patiënt en zijn of haar context, en (mede hierdoor) een verhoogde efficiëntie van de gezondheidszorg, o.a. via gerichte doorverwijzing. De ELP leidt tot patiënt empowerment door het faciliteren van de organisatie van de zorg door de patiënt.
Deze permanente vorming Eerstelijns Psychologische Zorg (ELP) heeft de zelfstandige uitoefening van psychologische eerstelijnsinterventies bij volwassenen en kinderen en jongeren tot doel. De uitoefening kan gebeuren in een mono- of multidisciplinair kader en richt zich vanuit een generalistisch denkkader op cliënten met mild tot matige klachten en een kwetsbare coping. Hierbij wordt het KOP-model gebruikt als kapstok bij volwassenen en het Prop-model bij kinderen en jongeren.
Binnen het specifieke denkkader van de ELP leren de deelnemers op systematische wijze problemen analyseren, methoden en technieken kiezen en aanwenden vanuit een generalistisch eerstelijnskader om effectief kortdurend psychologische hulp te bieden.
Deze permanente vorming ELP wordt over twee academiejaren gespreid en is vooral praktijkgericht. Het bestaat workshops, supervisie, methoden en technieken, casusconceptualisatie, individuele coaching en persoonlijke ontwikkeling.
De ELP opleiding bestaat uit twee jaar.
In het eerste jaar wordt tijdens het theoretisch gedeelte een overzicht gegeven van de huidige stand van zaken op het vlak van kortdurende eerstelijnspsychologie, rekening houdend met een transdiagnostisch, generalistisch kader en het belang van nonspecifieke factoren. Het eerste jaar is een basisopleiding met een eerste gemeenschappelijk (fase 1) en een tweede (fase 2) opgesplitst deel voor volwassenen en kinderen.
Het tweede jaar is opgebouwd in modules, met telkens een specifiek domein op het vlak van klachten, omstandigheden, persoonlijke stijl of een specifieke methodiek, telkens afzonderlijk voor de volwassenen en kinderen (in totaal 9 afzonderlijke dagen). Als afsluiter is er aan het einde van de twee jaar ook nog een algemene module die verplicht is voor iedereen (3 gemeenschappelijke dagen).
Om het getuigschrift te behalen gelden volgende voorwaarden:
We use cookies to to give you the best possible user experience on our website. You can refuse the installation of cookies. By doing so some parts of this website will not work in an optimal way. Read more.